reklama

Dávkové súbory - 1. diel

Celkom dlho som rozmýšľal, aký názov dať seriálu, ktorý som sa rozhodol napísať. Zrejme najvýstižnejšia alternatíva by bola Batch files, ale nechcel som hned odpudiť neanglicky hovoriacich alebo menej skúsených používateľov. Nakoniec som sa rozhodol pre ľúbezný slovenský názov Dávkové súbory. Seriál teda môže začať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Vecte, že motiváciou pre napísanie tohoto seriálu boli pre mňa najmä moje skúsenosti, keď som len tak zo zvedavosti skúšal čo sú to tie dávkové súbory, príkazy a podobné srandičky, a to ešte za čias MS Windows 95 a MS DOS. Čo sú to teda tie dávkové súbory?

Po prvé, je jasné že za čias počítačového praveku nebolo ovládanie počítača zďaleka takou zábavou ako dnes. Začínalo sa s operačným systémom MS DOS a príkazovým riadkom, kde bolo ako známe, všetko pekne biele na čiernom. Takáto obsluha bola značne nepraktická, najmä preto, že bolo potrebné pamätať si jednotlivé príkazy a odosielať ich pekne operačnému systému tlačidlom Enter. Príkazový riadok to síce z biedy nevytrhlo, ale niekomu kedysi dávno napadlo vytvoriť nový formát súborov, kde by sa tieto príkazy dali jednoducho uložiť za sebou a nebolo by nutné stále opakovať tie isté sekvencie príkazov. Tak vznikli dávkové súbory, ktoré sú dnes známe pod príponami BAT alebo CMD. Dávkové súbory sa dali a dajú dodnes využiť na všeličo, od primitívnej inštalácie, cez realizáciu nekalých akcií typu spyware alebo vírusy, až po zjednodušenie rutinnej práce o ktoré sa budem snažiť v tomto seriáli.

Čo teda treba na tvorbu a využitie dávkových súborov potrebujeme? Odpoveď je jednoduchá. Nič. Teda ehm takmer nič. Vystačíme si s poznámkovým blokom, ktorý je štandardne prepašovaný do ľubovolnej verzie Windows. A aby som nezabudol. Za predpokladu, že použijeme základné príkazy je náš dávkový súbor funkčný na ľubovolnej verzii MS Windows. Hor sa teda do dávkovania...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu



Lukáš Jankovič

Lukáš Jankovič

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

www.vizzy.sk Zoznam autorových rubrík:  Nezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu