Mládež na Slovensku vyrastá pri televízore. To je nespochybniteľný fakt. V dnešnom svete síce tejto typicky obývačkovej bedničke už čoraz úspešnejšie konkuruje PC, teda počítač osobný, ale predsa len ešte posadiť päťročné dieťa pred počítač tak, aby bol na chvíľu pokoj, je problém. Televízor je na tento účel priam stvorený. Preto je aj tento spôsob odpútavania pozornosti detí v našich končinách taký populárny.
Rodičia tomu ani neprikladajú nejaký špeciálny význam, ale o chvíľu už nie je potrebné deťom televízor zapínať, ale vypínať a svojich obľúbených programov sa nevzdávajú príliš odovzdane. Bedňa sa už dávno nezapína plánovane, ale vždy keď je niekto doma, tak si ju preventívne zapne. Vždy predsa niečo dávajú. To obratom využijú komerčné, ale aj verejnosprávna verejnoprávna televízia, a jednoducho medzi to pustia reklamy. Keď už to beží, tak sa reklamné slogany minimálne spoľahlivo zapíšu do podvedomia budúcich spokojných zákazníkov. Tí už potom ani nevedia prečo zo zásady kupujú Calgon, veď to je predsa také prirodzené že Calgon, čo iné preboha?
Reklama, je však samozrejme, len legitímnou cenou, za takpovediac zadarmo fungujúce súkromné médiá a v žiadnom prípade ju nemožno spochybňovať. Čo však spochybňovať možno, je kvalita slovenských televíznych staníc. O tom snáď nemá zmysel ďalej diskutovať, divák si názor spraví sám. Jedinou výnimkou, ktorá si už len zo svojho titulu nerobí reality show, ale spravodajstvo je snáď televízia TA3. TA3 je výborný zdroj informácií najmä ak potrebujete rýchlo získať prehľad alebo vás zaujímajú aj teatrálne výstupy z tlačoviek. Plní takmer verejnú službu a robí to dobre. TA3 však nie je práve televíziu, ktorú si človek zapína viac krát denne, v mojom prípade skôr v prípade núdze.
Čo teda spraviť? Odpoveď je extrémne jednoduchá. Prestať sledovať televíziu. Ale opatrne. Pomaly. Ako s cigaretami. Mohol by nastať abstinenčný syndróm, prípadne nepríjemný jojo efekt. Čo robiť v prípade recesie? Zasiahnuť čo najskôr, najlepšie ešte v počiatku. Ako? Zopakovať si ešte raz, prečo nepozeráme televíziu: Takže, napríklad pre týchto 10 dôvodov:
televízia kazí oči
reklamy, ktoré mne osobne zabíjajú cenné mozgové bunky
nízka kvalita slovenských televízií
televízia zabíja aktivitu, núti nás prijímať informácie pasívne
televízia spotrebováva čas, ktorý je možné využiť efektívnejšie
nemožnosť efektívnej separácie užitočných od zbytočných informácií
neexistencia alebo mizerná zastúpenosť iných ako mainstreamových názorov a typov programov
informácie v televízii sú často neaktuálne
tendencia televízie informovať plytko a krátko
televízia ochudobňuje diváka o osobnú interakciu s ľuďmi, javmi alebo problémami
Ako som na tom teda ja? Áno, tiež pozerám televíziu. Jedine však vtedy, keď nemám nič iné na práci. Našťastie sa mi nestáva, že by som kvôli sledovaniu amerického filmu odmietol spoločnosť ľudí, alebo nejakú inú produktívnu činnosť. Čo sa týka programov, pravidelne pozerám kvízy, najmä Riskuj! a často aj skvelé 7edem s. r. o. Od menovaného 7edem s. r. o. však rozhodne upustiť nehodlám, ale inak nemám televíziu rád. Neviem, či sa človek potrebuje aj niekedy nudiť, len tak bezproduktívne ležať, ale dúfam že nie. Naopak, mám pocit, že televízia je etalón mojej spokojnosti. Čím menej pozerám televíziu, tým menej sa nudím a tým som v živote spokojnejší.